Integruota savivaldaus mokymosi diena

“Kadangi nežinome, ko labiausiai reikės ateityje, būtų beprasmiška stengtis išmokyti to iš anksto. Veikiau reikėtų stengtis išugdyti žmones, kurie taip pamėgs mokytis ir taip puikiai gebės tai daryti , kad galės išmokti visko, ko tik prireiks .“  (Johnas Holtas). Perskaitę šiuos žodžius, turbūt ne iš karto suprasime, apie ką čia kalbama. Kai tik pradėjome pamokose mokyti mokinius savivaldžiai, mes nei vienas  tikrai nežinojome, kaip tai daryti. Bandėme skirti daug įvairių užduočių , leidome rinktis aplinkas, draugus, šaltinius, priemones, bet kai visko labai daug, labai sudėtinga rasti esmę. Pamažu sustojome ties tuo, kas kiekvienam iš mūsų yra svarbu: tikslų išsikėlimo, atsakingo pasirinkimo, galimybių įvertinimo, klausimo, ar tinkamus kiekvienas pagal savo gebėjimus mokame pasirinkti tikslus.

Sausio 23 dieną mūsų gimnazijoje vyko integrali savivaldaus mokymosi diena 5a klasės mokiniams. Skamba gražiai ir įdomiai. Jei mūsų kas paklaustų, ar reikia  daugiau tokių dienų – atsakytume, kad taip. Vaikų nuomone, jų turi būti daugiau. Kodėl? Visą dieną mokiniai planavo savo veiklas be skambučių. Jie turėjo pasirinkimo laisvę kur atlikti užduotis, su kuo ir kaip. Vaikams buvo smagu, kai jų nespaudė laiko rėmai ir laiką galėjo planuoti kaip jie nori. Mokiniai turėjo atlikti lietuvių kalbos, technologijų ir gamtos ir žmogaus integruotas užduotis apie sveiką mitybą. Susiskirstę grupėmis po tris, mokiniai turėjo pasirinkti, kokias  salotas gamins, iš kokių produktų  ir įrodyti, kad jų salotos tikrai atitinka sveikos mitybos reikalavimus. Įdomu tai, kad mokinių tėveliai galėjo padėti savo vaikams pasirinkti, o Edvino mama Lina tiesiog atvyko į gimnaziją ir padėjo jo grupei pasigaminti išsirinktas salotas. Lina aiškino, kaip kokias daržoves reikia pjaustyti, su kuo maišyti, kaip pateikti  ir tai buvo pamoka kartu su mama. Į šią pa moką norėjo atvykę ir daugiau mamyčių, bet darbo grafikai viską pakoreguoja savaip. Patariami mokytojos Ligitos ir mamos Linos, mokiniai pagamino 7 skirtingų rūšių salotas, kurios atitiko sveikos mitybos reikalavimus ir buvo labai skanios. Kita grupė mokinių  turėjo pagaminti sveikos mitybos piramidę iš atsineštų  maisto pakuočių . Mokytojas Vytautas labai gerai paskirstė darbus ir padėjo kiekvienam surasti atitinkamus sprendimus, įveikiant ne vieną piramidės gaminimo kliūtį. Kūrybingumui nėra ribų – kokių maisto pakuočių neturėjo, jas nusipiešė . Mokiniai pristatė visiems savo darbą, paaiškino, kaip sudaryta sveikos mitybos piramidė.

Kita užduotis buvo apie mineralinį vandenį. Susiskirstę grupėmis, išsikėlę tikslus,  mokiniai ėjo į parduotuves ir rinko informaciją apie mineralinio vandens rūšis. Mokiniams patinka išėjimas iš klasės, ypač už gimnazijos ribų. Jie noriai renkasi kitas aplinkas, jei jiems toks pasirinkimas  yra suteikiamas. Grįžę sutartu laiku į klasę mokiniai pristatė savo darbus, aiškinosi , ar pavyko pasiekti tikslus. Kiekviena grupė turėjo argumentuoti, kodėl taip nusprendė, įvardinti, ar pasiekti buvo išsikelti tikslai. Sunkiausia buvo nurodyti priežastis , kodėl nepavyko iki galo įgyvendinti tikslų ir ką reikėtų daryti kitaip.

Lietuvių kalbos pamokoje mokiniams skirtingai nuo gamtos ir žmogaus ir technologijų, buvo skirtos individualios užduotys. Mokiniai užduotį – sukurti pasakėčią, kuri mokytų sveikos gyvensenos, jau gavo iš anksto. Kurti jie galėjo namie kartu su tėvų ar kitų šeimos narių pagalba arba mokykloje, pamokų metu. Taip pat mokiniai galėjo pasirinkti ir formą, kuria nori pristatyti.  Svarbiausia buvo penktokams tinkamai susiplanuoti laiką, kad iki sausio 23 d. 12 val. jau būtų perskaitytos visų jų pasakėčios. Didžiajai daliai tai pavyko puikiai. Pasakėčios plaukė tiek elektroniniu paštu, tiek ant popieriaus lapo į rankas. Tekstai buvo įdomūs, išradingi, vaizdingi, su iliustracijomis, paaiškinimais. Septynios vaizdingiausios pasakėčios buvo pristatytos integruotos dienos pabaigoje. Kada su laiko planavimu nesusidoroję mokiniai pristatys savo kūrybą, visos pasakėčios suguls į penktokų pasakėčių knygelę, kurią bus galima pavartyti ir gimnazijos bibliotekoje.

Diena baigėsi, emocijų daug. Ir tada pradedi galvoti – o kokia iš viso to nauda? Ar tikrai mokiniai  įgijo žinių? Ir vėl grįžtame prie  savivaldaus mokymosi esmės – svarbu išmokyti vaiką mokytis ir mokytis atsakingai. Mes tikrai nemanome, kad tokios dienos yra laiko švaistymas, kad jos vaikų nieko nemoko, kad tai tik žaidimas, kuris niekus neveda. Vaikai mokosi, bet mokosi patys. Vaikai klysta, bet, išmoksta pamatyti savo klaidas. Vaikai renkasi, nors labai dažnai nemoka pasirinkti pagal savo gebėjimus. Bet jei mes viso to nemokysime, tai kaip  jie išmoks mokytis atsakingai.

Harvey Mackay pasakė: „ Tikslas –tai svajonė, kuri turi būti įgyvendinta tiksliai numatytų laiku“. Pasvajokime visi . Svajonė išmokyti vaikus mokytis  turi būti įgyvendinat tiksliai numatytu laiku – mokiniams pabaigus mokyklą.

Jurgita Vaišnienė, Rita Karpavičienė