Tyrėjo diena gimnazijoje

DSCF7010Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras vykdo projektą „Mokinių jaunųjų tyrėjų atskleidimo ir ugdymo sistemos sukūrimas – II etapas“. Viena iš projekto veiklų – tyrėjo dienų mokyklose organizavimas, jų tikslas – surasti mokinius perliukus, kuriems įdomūs gamtos tyrinėjimai, kurie turi įvairių idėjų ir noro jas įgyvendinti.

Gegužės devynioliktą dieną Joniškėlio gimnaziją aplankė ,,Tyrėjų dienos“ komanda. Į gimnaziją komanda atsivežė 4 paskaitų ciklą : astronomijos paskaita planetariume “Mes ir Visata“, lazerių programa „Langas į šviesą“, „Greitaveikė filmavimo kamera“, 3D filmas I HUMAN (Aš žmogus)

Visų pirma žiūrėjome mokomąjį 3D filmą apie ypatingą žmogaus kūną ir pažangiausias technologijas, taikomas medicinoje. Kas galėjo pagalvoti, kad dirbtinės odos persodinimas jau realybė. Ši operacija labai sudėtinga, tačiau ji padeda didelį kūno plotą nudegusiems žmonėms išgyventi, išvengti didelių randų. Taip pat sužinojome, kad lazerine akių korekcija jau gydoma toliaregystė, trumparegystė. Lazerio spinduliu paveikiama viršutinė ragenos dalis, todėl pasikeičia ragenos gaubtumas ir laužiamoji geba. Taigi šviesos spinduliai, perėję akies optinę sistemą, pradeda fokusuotis tinklainėje ir regėjimas pagerėja. Kadangi pasitelkus pažangiausias technologijos jau galima palengvinti operacijas, sukurti dirbtinius audinius, rankų, kojų, protezus, spėjama, jog ateityje žmogaus gyvenimo trukmė žymiai pailgės

Po to ėjome į paskaitą apie lėtaeiges kameras. Joje sužinojome, kad žmogaus akis per sekundę padaro apie 24 kadrus, tuo tarpu lėtaeigė kamera net 36000. Taip pat paskaitos metu, padedant savanoriams, buvo atlikti keli eksperimentai. Pirmiausia stebėjome, kaip vandens lašas atsimuša į vandenį. Įdomu tai, jog šis procesas vyksta panašiai kaip kamuoliuko atšokimas nuo žemės. Po to sužinojome, kad reflekso greitis yra kelis kartus didesnis nei reakcijos. Paskaitos pabaigoje visi buvome nuoširdžiai nustebinti, nes buvo pademonstruota, kaip minkšti kūnai deformuojasi smūgio metu. Iš pradžių bandymas buvo atliktas su balionu, kuris buvo pilnas vandens.Vaizdas buvo tiesiog stulbinantis. Po šios demonstracijos labai drąsus moksleivis pasiryžo parodyti savo ištvėrmę. Vaikinas sutiko, kad jam į veidą būtų smogiamas stiprus smūgis, o mes visi galėtume stebėti veido deformaciją. Smūgis buvo tikrai stiprus, todėl ir vaizdas visus pralinksmino, mat visi sužinojome, kaip atrodo vaikinų veidai, talžomi antausių. Taigi ši paskaita suteikė ne tik teorinių, bet ir praktinių žinių.

DSCF7012

Trečioji paskaita vyko aktų salėje. Mums teko proga susipažinti su lazerine įranga. Vos įėję iš karto pamatėme, kad salėje buvo baltų dūmų. Vos susėdus ir užgesinus šviesą prasidėjo lazerių šou. Lazeriai buvo įvairiausių formų ir spalvų. Salėje grojo labai graži muzika, kuri sukėlė mistišką nuotaiką. Jausmas buvo toks, lyg tektų stebėti brangų gyvo garso koncertą. Lazeriais galima ne tik sukurti įvairias formas, kurios mirksi, sukasi ir juda, bet galima ir padaryti užrašus bei animacijas. Lazerių šokį pagyvino ir skleidžiami dūmai, kurie suteikė lazeriams į raibuliavimą panašią iliuziją.

DSCF7025

Po smagaus ir spalvingo pasirodymo klausėme paskaitos apie įvairius lazerius. Tiesą sakant, buvo sunku suprasti, nes norint viską suprasti, ką pasakojo apie lazerius, reikia gerai išmanyti fiziką.

Lazeriai tampa vis populiaresni ir juos vis dažniau naudoja įvairioms funkcijoms. Lazerius galima naudoti išgraviruojant nuotraukas, užrašus. Medicinoje – jei reikia labai plono pjūvio, kurio gydytojas nesugebėtų padaryti su skalpeliu. Taip pat lazerius naudoja ir kaip ginklus. Su lazeriais net galima nukenksminti dinamitą jam net nespėjus sprogti!

Kad ir koks lazeris atrodo nuostabus išradimas, tačiau, kaip paaiškėjo, didelis jo kiekis gali labai pakenkti žmogui. Dėl to mums lazeriai buvo rodomi per tam tikrą medžiagą, kuri apsaugojo mus nuo žalingo jų poveikio.

Galime didžiuotis, nes Lietuva yra pirmaujanti šalis lazerių gamyboje. Iš Lietuvos daug Europos šalių perka lazerius, tačiau gaila, kad pati Lietuva nėra labai išplėtojusi lazerių naudojimo.

Paskutinė stotelė buvo mobilusis planetariumas. Sporto salės viduryje stovėjo didžiulis mėlynas pripūstas kupolas. Svečiai, prieš įleisdami į vidų, liepė nusiauti batus, palikti telefonus ir fotoaparatus bei nekramtyti gumos, kad kas neužspringtų. Vyduje kupolo buvo išdėlioti čiužiniai. Atsigulėme ant jų kuo patogiau. Gaila, kad nebuvo galima pasiimti su savimi fotoaparato, nes tai, ką teko matyti, atėmė žadą ir net sunku nupasakoti. Virš mūsų galvų sukosi ryškios žvaigždės, kurios virto žvaigždynų paveikslais. Buvo galima matyti tokius žvaigždynus kaip Lokio, Gulbės, Erelio ir dar daugybę. Toliau kelionė tęsėsi pačiame kosmose. Jausmas buvo toks, lyg pačiam tektų keliauti kosmoso platybėmis. Vaizdai buvo tokie įspūdingi ir tikroviški, kad atrodė, jog asteroidai praskriedavo pro pat šoną.

Buvo pasakojama apie visas Saulės sistemos planetas. Sužinojome, kad beveik visose planetose, žinoma, išskyrus Žemę, negalima gyvybė. Galbūt šiek tiek gaila, kad kol kas galima gyventi tik Žemėje. Juk visai būti įdomu savo atostogas praleisti kitoje planetoje. Tačiau, kaip paaiškėjo, galima už tam tikrą „mažą“ kainą nuvykti į stotį kosmose ir pabūti kosmoso turistu.

Taip pat buvo pateikiamos teorijos, kaip galėjo susidaryti krateriai ir tamsios dėmės Mėnulio paviršiuje. Buvo pasakojama, kaip susidaro žvaigždės, kaip jos miršta, kas lieką po supernovos ir žvaigždžių mirčių.

Taip pat sužinojome, kad iš liečiamo telefono detalių galima pasidaryti palydovus. O jei vis dėlto gaila telefono, tai detalių palydovui galima rasti ir internete.

Su mielu noru dar kartą dalyvautumėme šiose neįprastose paskaitose ir tikrai siūlome visiems pasikviesti „Tyrėjų dienos komandą.

Esame dėkingi visai atvykusiai komanadai už įdomias, informatyvias paskaitas. Labai tikimės, kad atsiras mokinių, kuriems kils idėjų ir dėl kurių į mūsų gimnaziją gali atvykti mobilioji mokslinė laboratorija MoMoLab”, o kartu ir mokslininkai, kurie padės įgyvendinti mūsų idėjas. Tad, gimnazistai, nesnauskite, galvokite ir siųskite savo idėjas.

O kadangi šią dieną viskas vyko sklandžiai ir jai buvo gerai pasiruošta, tai norime padėkoti gimnazijos direktoriui, aptarnaujančiam personalui ir Sigutei Kvedarauskienei už pagalbą organizuojant ”Tyrėjų dieną ” gimnazijoje.

Greta Navickaitė

Gerda Želvytė

Asta Tinterytė

III (g) kl.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*